Kastanjechampignon

[box type=”info”]Don’t box me in.[/box] De kastanjechampignon is – na de witte champignon – de meest geteelde eetbare paddestoel in Nederland en België en wordt het hele jaar geteeld.

De kastanjechampignon is de lichtbruine variant van de witte champignon. De kastanjechampignon heeft een lichtbeige tot bruine hoed in plaats van wit. Kastanjechampignons groeien bij een iets lagere temperatuur dan de witte, en er worden er minder geteeld per vierkante meter. De hoed en de steel van de kastanjechampignon zijn licht tot donkerbruin.

Natuurlijk gebruik je paddestoelen altijd het beste zo vers mogelijk, toch kan je ze tot 3 dagen in de koelkast houdbaar. Paddestoelen behouden hun kwaliteit het best bij een omgevingstemperatuur tussen de 4°C en 7°C. Het beste is om de champignons in de verpakking te laten waarin ze verpakt zijn. Indien het losse paddestoelen zijn is het beter om ze niet in een plastic zak te bewaren (dit verstikt de champignon, ze worden dan vochtig en lelijk. Beter is het om een papieren zak te gebruiken of ze in een droge theedoek te leggen.

Maak paddestoelen pas schoon vlak voor bereiding. Het is beter om champignons droog schoon te maken, leg ze nooit in water, want dan zuigen ze zich dan vol en laten het water bij bereiden weer los. Dit gaat ten koste van de smaak. Maak paddestoelen schoon met een speciaal zacht borsteltje of met een vochtig keukenpapiertje. Snijd het onderste deel van het steeltje af. Kleine exemplaren kunnen heel bereid worden. Grotere exemplaren kunnen beter in plakjes of in vieren gesneden worden.

De smaak is licht nootachtig. Het vruchtvlees is wat steviger dan dat van de witte champignon en de smaak is wat voller. De kastanjechampignon is heel geschikt voor salades. Je kan de champignons bakken, frituren, smoren en roerbakken voor lunchhapjes en hoofdgerechten, meekoken in soepen en rauw of geblancheerd verwerken in salades en broodjes. Bak champignons kort op een hoog vuur of kook ze 6 minuten. De kastanjechampignon smaakt geblancheerd of gebakken heerlijk in salades met nootjes.

Extra weetjes

  • Bewaar champignons niet bij sterk ruikende groenten zoals prei en ui. Champignons nemen gemakkelijk geurtjes over.
  • Bewaar champignons ook niet bij fruit of citrus. Deze producten geven een stof af die ervoor zorgt dat champignons snel verouderen (afrijpen).
  • Champignons bevatten nauwelijks calorieën en geen vet. Daarom passen champignons prima binnen een gezond en ‘light’ eetpatroon.
  • Eet paddestoelen niet in hele grote hoeveelheden. Ze verteren namelijk niet zo gemakkelijk.

De foto is van greenerymushrooms

Advertenties

Tags:,

Categorieën: Groenten en paddestoelen

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: