Linzen

Linzen werden reeds in de bijbel beschreven, ook nu nog is het een zeer belangrijk voedingsmiddel voor grote bevolkingsgroepen. Er bestaan grijze, bruine, groene, rode, oranje, gele,… linzen. Kleine en grote.
Linzen zijn lekker in slaatjes, bij warme gerechten en in soep. Ze worden veel gebruikt in de Oosterse keuken.

Aankopen
Doordat linzen gedroogde peulvruchten zijn staat er geen seizoen op.

Bewaren
Op een donkere, koele en droge plaats.

Bereiding
Als linzen nog niet gepelt zijn kunnen ze best geweekt worden. Bij gepelde (halve) linzen hoeft u dat niet te doen.
Het water waarin u de linzen weekt en ook het water waarin u de linzen kookt gooit u best weg. Op die manier zal u minder last hebben van winderigheid. Controleer verse linzen wel goed op steentjes voor u ze bereidt. De kooktijd hangt af van het soort linzen.

Gezondheid
Peulvruchten bevatten veel vitaminen en mineralen en doordat ze een goede eiwitten- en koolhydratenbron zijn, zijn ze bij uitstek geschikt in een vegetarisch diëet.

[box type=”info”]De foto is van Avital Pinnick[/box]

Advertenties

Tags:

Categorieën: Bonen en peulvruchten

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: