Aubergine

Aubergine is een fruitgroente. We eten de aubergine als groente maar ze ontstaan op de manier dat fruit groeit. Bloemetjes aan een aubergineplant groeien na bevruchting uit tot aubergines.
Ze bevat heel weinig caloriën en veel vezels, mineralenenvitamines.
Ze heeft een bescheiden eigen smaak en een sponzige structuurzodat ze de smaken van de kruiden en andere ingrediënten zal versterken en tot hun recht laat komen.
Gegrild in plakken, gepureerd, gevuld, koud of warm, je kan er alle kanten mee uit.

Aankopen

  • Aubergines zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Bij aankoop moet de aubergine een glanzende, onbeschadigde donkerpaarse schil met frisgroene kroonbladeren hebben. De vrucht is rijp als ze bij een lichte vingerdruk iets meegeeft. Bovendien heeft een rijpe aubergine een iets mattere glans.
  • Als je aubergines dus onmiddelijk wil gebruiken koop je best een exemplaar met een satijnachtige glans. Die moet dan ook wel binnen de drie dagen verwerkt worden.

Bewaren

  • Aubergines bewaart men het best op een koele en donkere plaats zoals de kelder. Omdat ze zeer gevoelig zijn voor lage temperaturen (het is en blijft een tropische plant) bewaar je ze niet in de koelkast. Bij te lage temperaturen kleuren de steel en kroonbladeren bruin en krijgt de schil ingezonken bruine vlekken.
  • Afhankelijk van de rijpheid van de aubergine is ze 3 tot 7 dagen houdbaar.

Bereiding

  • Aubergine mag je niet rauw eten. Het is een nachtschadeplant die een stof solanine bevat die giftig is en maag- en darmklachten veroorzaakt. Eenmaal verhit is er absoluut geen probleem meer.
  • Voor de bereiding van de aubergine verwijdert u het stekelige kroontje en de steel. Het is niet nodig om de vrucht te schillen.
  • Men kan ze stoven, bakken, frituren en gratineren.
  • Eén van de grote culinaire nadelen van de aubergine is dat ze gretig vet opslorpt. Het lijkt wel een vetspons! Het is dan ook aan te raden om ze te bereiden met zo weinig mogelijk vetstoffen…
    Voor je ze gaat frituren kan je beter eerst laten uitlekken zodat ze niet te veel olie opzuigt. Daartoe bestrooi je de plakjes met wat zout en laat het zout gedurende één uur inwerken. Nadien droog je de aubergineplakjes grondig af met keukenpapier, om alle overtollige resten te verwijderen.
    Deze techniek heeft niet alleen als voordeel dat de groente minder olie opslorpt, maar maakt de aubergine ook beter verteerbaar.

Gezondheid

  • Aubergine bevat weinig calorieën, maar slorpt wel gretig olie en zout op.
  • Ze behoort tot de minst calorierijke groenten, nog minder dan veel salades
  • De energie die ze levert, bestaat vooral uit koolhydraten, en slechts heel weinig eiwitten en vetten. Het koolhydratengehalte hangt af van de soort, maar ook van de rijpheidsgraad. Te vroeg geplukte aubergines bevatten weinig koolhydraten, wat de smaakkwaliteit niet ten goede komt.
  • Aubergine bevat veel vezels (pectines) die smelten bij het bakken. Dat verklaart dus waarom aubergines zo zacht en smeuïg zijn als ze eenmaal gebakken zijn.
  • Sommige koolhydraten in de aubergine worden slechts in geringe mate opgenomen door de darmen en worden gefermenteerd in de dikke darm. Samen met de sterke vezelaanvoer heeft dit een lichtjes laxerend effect, wat altijd nuttig is bij constipatie.
  • Aubergine is een rijke bron van magnesium, B9 en kalium en bevat slechts weinig natrium.
  • Aubergine heeft dus sterke vochtafdrijvende eigenschappen

Achtergrondinformatie

De foto is van Adrian Midgley

Advertenties

Tags:

Categorieën: Groenten en paddestoelen

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: